فیلم | روایت «محمدرضا صلح‌جو» از قرائت قرآن در جبهه‌های جنگ
کد خبر: 3924846
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
قرآن در سنگر/

فیلم | روایت «محمدرضا صلح‌جو» از قرائت قرآن در جبهه‌های جنگ

استاد پیشکسوت قرآن از ماجرای اعزام قاریان به جبهه‌های جنگ تحمیلی و انس رزمندگان سپاه اسلام با کتاب خدا در سخت‌ترین روزهای ایثار و مقاومت، روایت می‌کند.

روایت شنیدنی «صلحجو» از قرائت قرآن در جبهه‌های جنگبه گزارش ایکنا، همزمان با چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس، محمدرضا صلحجو، پیشکسوت قرآنی کشورمان به روایتی از انس رزمندگان سپاه اسلام با کتاب خدا در سخت‌ترین روزهای ایثار و مقاومت می‌پردازد که با هم می‌خوانیم و می‌شنویم:

دفاع مقدس یادآور دو امر بسیار مهم است، از سویی چهره زشت استکبار جهانی و از سویی مقاومت و پایمردی ملتی مؤمن و به‌پاخواسته را در این رویداد شاهد بودیم. ملت سرافراز ایران با مقاومت هشت ساله خود توانست کاری کند که دشمنان نتوانستند به اهداف خود برسند، یک وجب از خاک ما از دست نرفت و توانستیم عزتمند بمانیم.

هنگامی که جنگ آغاز شد، من به شکل داوطلبانه در جهاد سازندگی مشغول کار بودم و دو، سه ماه بعد از آغاز جنگ، به جبهه جنوب اعزام شدیم اما بخاطر شرایط بغرنج که در اطراف خرمشهر و آبادان پیش‌ آمده بود، بسیاری از مردم این دو شهر، به ماهشهر پناه آورده بودند و اداره کردن آن‌ها سخت بود. بالاخره آن جمعیت نیاز به خدمات مختلف از جمله خدمات فرهنگی داشت. جهاد سازندگی ارائه بخشی از خدمات فرهنگی به مردم ماهشهر و مهاجران را به عهده گرفت. جهاد سازندگی در ماهشهر به اقدامات مهم فرهنگی دست زد، از شناسایی خانواده‌ها گرفته تا برگزاری کلاس‌های تربیتی و سرگرمی. تقریباً شش ماه نخست جنگ را در ماهشهر گذراندم و در سال‌های بعد نیز، دو، سه بار شخصاً به جبهه رفتم.

یکی از مواردی که در جبهه شاهد بودم، حضور قرآن و قرآنیان بود. بخصوص اینکه دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1362 به اعزام قاریان قرآن به جبهه‌های دفاع مقدس اقدام کرد. ما نیز جزء تیم ساماندهی اعزام قاریان بودیم و من در دو مورد از این اعزام‌ها همراه کاروان بودم و آثار خوب آن را از نزدیک مشاهده کردم. قاریان قرآن را به همراه عده ای از روحانیون و مداحان به اهواز بردیم و از آنجا، آن‌ها را به نقاط مختلف جبهه جنگ اعزام کردیم. به واسطه این اقدام، هر شب در جبهه‌ها، مراسم سخنرانی، مداحی و تلاوت قرآن انجام می‌شد و شور و حال بسیار خوبی در جبهه ایجاد شد، رزمندگان بسیار خوشحال بودند و از این گروه‌ها استقبال کردند. از آنجایی که معتقدیم که طبق قرآن کریم، انسان، تنها با یاد خدا آرام می‌گیرد، در شب‌های عملیات و حتی شب‌هایی که در قرارگاه بودند، خواندن قرآن برای آن‌ها آرامش‌بخش بود. بخصوص تلاوت آیاتی از قرآن که مربوط به توحید و جنگ در راه خدا بود، در روحیه رزمندگان بسیار تأثیر داشت.

انتهای پیام
captcha